Evenementenvergunning

Wilt u een evenement organiseren in de gemeente? Dan heeft u waarschijnlijk een evenementenvergunning nodig. Dit geldt bijvoorbeeld voor grootschalige evenementen zoals een braderie, kermis, optocht, feest of festival. Voor kleinere evenementen is een melding voldoende.

Bij uw aanvraag geeft u onder meer informatie op over het evenement, zoals de datum en het te verwachten aantal bezoekers. Ook geeft u aan of er gebruik wordt gemaakt van tenten en kramen en of er alcohol wordt geschonken. Als bier of wijn wordt geschonken, kan daarvoor meteen een ontheffing worden verleend.

Daarnaast kunt u uw aanvraag voorzien van informatie over beveiliging, ehbo-voorzieningen en sanitaire voorzieningen. Voor het nemen van verkeersmaatregelen kan de gemeente hekken en borden beschikbaar stellen.

Wanneer een melding?

  • Er zijn niet meer dan 100 bezoekers.
  • Het evenement vindt plaats op maandag tot en met zaterdag tussen 08.00 uur en 24.00 uur of op zondag tussen 13.00 en 24.00 uur.
  • Er wordt geen muziek gedraaid, gemaakt of gespeeld.
  • Het evenement veroorzaakt geen hinder voor verkeer en hulpdiensten.
  • Er worden niet meer dan 2 objecten van minder dan 10m2 per object geplaatst.Er is een organisator.

Wanneer een evenementenvergunning?

  • Er kunnen meer dan 100 bezoekers komen.
  • Het evenement kan op meerdere plekken tegelijkertijd zijn.
  • Het evenement kan langer dan één dagdeel duren.
  • Het evenement is op of langs de openbare weg.
  • Het is nodig om de straat af te sluiten voor het evenement.
  • De hulpdiensten kunnen door het evenement belemmerd worden.
  • Er kan sprake zijn van geluidshinder.
  • Het kan zijn dat er tenten, bars, mobiele wc's en dergelijke geplaatst worden.

Aanvraagtermijn
Houdt u er rekening dat het aanvragen van een vergunning een paar weken kan duren. Dat hangt af van de grootte van uw evenement. Vraag uw vergunning dus op tijd aan.

Overleg met evenementencoördinator
Heeft u een duidelijk beeld van het concept en eventueel een draaiboek van het evenement? Leg uw plannen dan voor aan de evenementencoördinator van de gemeente. U bespreekt daarmee onder andere de locatie, datum en overige vergunningen zoals een drank- en horecavergunning. 

Vragen?
Weet u niet zeker of u een vergunning moet aanvragen? Doe dan de vergunningcheck. Heeft u andere vragen? Neem dan contact op met de gemeente Ommen via het telefoonnummer 14 0529, of maak online een afspraak.

Aanvragen

Via onderstaande documenten kunt u een vergunning aanvragen. Voor evenementen geldt dat de vergunning acht weken voor aanvang moet worden aangevraagd. De vergunning wordt u binnen 8 weken per post toegestuurd.

Evenementenagenda
Voor de openbare orde is het niet wenselijk dat er meerdere belastende evenementen op dezelfde dagen plaatsvinden. Raadpleeg eerst via de evenementenagenda wat er inmiddels vergund of aangevraagd is.

Kosten

Meer informatie over de kosten kunt u lezen onder Titel 3 (Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn), Hoofdstuk 2 (Organiseren evenementen of markten) van de tarieventabel uit de legesverordening (PDF).

Voorwaarden

Aan een evenementenvergunning zijn voorschriften verbonden, waaraan u dient te voldoen. Deze voorschriften kunt u lezen via onderstaande documenten. U bent zelf verantwoordelijk voor het kennisnemen en naleven van de voorschriften.

Afspraak maken

Een product of dienst aanvragen? De medewerkers van de Publieksdienst helpen u graag. Maak voor uw bezoek eerst online een afspraak.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.