Trouwambtenaren

In de gemeente Ommen zijn meerdere babsen (buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand) beschikbaar om u een onvergetelijke dag te bezorgen.

U kunt zelf de keuze maken voor een trouwambtenaar. Als u uw keuze heeft gemaakt, neemt u zelf contact op met de ambtenaar om te vragen of hij of zij op de datum van uw keuze beschikbaar is.

Tijdens de online melding van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u vervolgens uw keuze doorgeven.

De trouwambtenaren stellen zich graag aan u voor

Eigen trouwambtenaar

Het huwelijk of partnerschap laten sluiten door bijvoorbeeld uw vader of moeder, goede vriend of collega is ook mogelijk. Hieraan zijn wel extra kosten verbonden. Deze persoon wordt dan voor een dag benoemd.

Is deze persoon geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente, dan moet de persoon eerst worden beëdigd door de rechtbank in Zwolle. Dit gebeurt doorgaans op de laatste woensdag van de maand.

De trouwambtenaar voor één dag krijgt geen vergoeding van de gemeente voor het sluiten van het huwelijk of partnerschap. Bij het huwelijk is wel een ambtenaar van de gemeente aanwezig. Die ziet er op toe dat de ceremonie op de juiste wijze verloopt.

Aanvraag benoemen eenmalige babs
Uw aanvraag om iemand tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) te benoemen moet uiterlijk tien weken voor de datum van het huwelijk binnen zijn bij de Publieksdienst.

Bij de aanvraag moeten de volgende stukken worden meegestuurd:

  • Aanvraagformulier benoemen babs voor één dag (zie onderaan deze pagina) *
  • Formulier handtekening en paraaf babs (zie onderaan deze pagina) *
  • Uittreksel uit de BRP *
  • Kopie van legitimatiebewijs

* U dient het originele document mee te sturen.

Benoemen van een babs uit een andere gemeente
Is iemand al (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in andere gemeente, dan moet uw aanvraag uiterlijk vijf weken vóór de datum van het huwelijk binnen zijn bij de Publieksdienst van de gemeente. Bij de aanvraag moeten de volgende stukken worden meegestuurd:

  • Aanvraagformulier benoemen babs voor één dag (zie onderaan deze pagina) *
  • Benoemingsbesluit *
  • Bewijs van beëdiging bij de rechtbank *
  • Kopie van legitimatiebewijs

* U dient het originele document mee te sturen.

Afspraak maken

Een product of dienst aanvragen? De medewerkers van de Publieksdienst helpen u graag. Maak voor uw bezoek eerst online een afspraak.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.