Veelgestelde vragen

Vanaf 1 januari 2019 start de gemeente Ommen met een nieuwe gemeentelijke organisatie. Dit wordt een kleine, slagvaardige en flexibele organisatie. Via onderstaande links kunt u de antwoorden lezen op de veelgestelde vragen ten aanzien van de dienstverlening van deze nieuwe organisatie.

Staat uw vraag over de nieuwe organisatie niet in onderstaand overzicht, dan kunt u uw vraag per e-mail sturen naar ommen4.0@ommen.nl. U kunt tijdens kantooruren ook een bericht via WhatsApp sturen naar 06 131 597 88. U krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Wat worden de openingstijden van het gemeentehuis?

De openingstijden blijven gelijk aan de huidige openingstijden:

  • Maandag: van 08.30 tot 17.00 uur
  • Dinsdag: van 08.30 tot 17.00 uur
  • Woensdag: van 08.30 tot 19.00 uur
  • Donderdag: van 08.30 tot 17.00 uur
  • Vrijdag: van 08.30 tot 12.30 uur

Blijven het telefoonnummer en postadres gelijk?

Ja, het telefoonnummer van de gemeente Ommen blijft 14 0529.
Ook het postadres blijft Postbus 100, 7730 AC  Ommen.

Moet ik vanaf 1 januari 2019 nog een afspraak maken bij de Publieksdienst?

Ja, dit kan online via www.ommen.nl, of telefonisch via het nummer 14 0529.

Bij het maken van een afspraak ziet u in één oogopslag welke data en tijdstippen beschikbaar zijn. Een gemaakte afspraak is bovendien op een later moment online te wijzigen of te annuleren. Het is mogelijk om voor meerdere personen tegelijk een afspraak te maken.

Waar vraag ik mijn identiteitskaart of paspoort aan?

Na 1 januari 2019 vraagt u reisdocumenten op de gebruikelijke manier aan. Ook kunt u bijvoorbeeld een verhuizing of aangifte geboorte op dezelfde wijze doorgeven.  Hiervoor kunt u online een afspraak maken Meer informatie hierover leest u op www.ommen.nl.

Bij wie vraag ik een omgevingsvergunning aan?

Na 1 januari 2019 vraagt u uw vergunningen of subsidies op de gebruikelijke manier aan. Meer informatie hierover leest u op www.ommen.nl.

Stukken die ter inzage liggen, kunt u tijdens openingstijden inzien in het gemeentehuis van Ommen.

Waar vraag ik per januari 2019 een uitkering aan?

Een uitkering kunt u ook na 1 januari 2019 aanvragen bij de gemeente Ommen. Informatie hoe u een uitkering aanvraagt leest u op www.ommen.nl. U kunt hiervoor een afspraak maken door te bellen naar 14 0529.

Kan ik na 1 januari 2019 terecht bij het Samen Doen team?

Na  1 januari 2019 kunt u terecht bij het Samen Doen-team. Wilt u iemand spreken van het team omdat u ondersteuning nodig heeft op het gebied van werk, welzijn of zorg, neem dan contact op door te bellen naar  14 0529 of een mail te sturen naar samendoen@ommen.nl.

Gaan de gemeentelijke heffingen omhoog?

De gemeentelijke heffingen gaan niet omhoog doordat de gemeente Ommen een nieuwe ambtelijke organisatie opzet.

Verandert het mailadres van de gemeente?

Het algemene mailadres blijft gemeente@ommen.nl. Vragen over de nieuwe organisatie en de beëindiging van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg kunt u mailen naar ommen4.0@ommen.nl.

Hoe kan ik vanaf januari 2019 in contact komen met de gemeente?

U kunt in contact komen met medewerkers van de gemeente door:

  • Een mail te sturen: gemeente@ommen.nl.
  • Te bellen: 14 0529
  • Een online afspraak te maken met de Publieksdienst.
  • Een WhatsApp-bericht te sturen: 06 151 185 06.
  • Een bericht via de Facebook-pagina van te sturen.
  • Door tijdens openingstijden het gemeentehuis te bezoeken. Maak wel eerst een afspraak.

Waar kan ik informatie vinden van en over de gemeente Ommen?

Informatie van de gemeente en over de gemeente wordt op de site www.ommen.nl gepubliceerd. Ook op onze Facebook-pagina en Twitter brengen wij u op de hoogte van nieuws uit de gemeente. 

In het huis-aan-huisblad Ommer Nieuws blijven wij het gemeentenieuws en de gemeentelijke bekendmakingen publiceren.

De organisatie bestaat straks uit ongeveer 45 fte, is dat voldoende?

Door te gaan samenwerken met andere gemeenten, waaronder Hardenberg en andere organisaties denken wij dat 45 fte voldoende is. De gemeente gaat samenwerken met andere partijen om te zorgen dat de dienstverlening ook na 1 januari 2019 doorgaat zoals u gewend bent.

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.