Bestuursdienst Ommen-Hardenberg

De gemeente Ommen maakt deel uit van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH). Binnen deze organisatie werken de ambtenaren voor zowel de gemeente Ommen als Hardenberg samen.

De ambtelijke fusie tussen de gemeente Ommen en de gemeente Hardenberg is op 10 juli 2012 van start gegaan. Per 1 januari 2019 wordt de samenwerking binnen de BOH beëindigd. Vanaf die datum krijgen de gemeenten Ommen en Hardenberg ieder weer hun eigen ambtelijke organisatie.

De gemeente Ommen wordt een compacte regiegemeente die veel taken uitbesteedt of inhuurt. Vanaf 1 januari 2019 neemt Ommen op een aantal gebieden producten en diensten af bij de gemeente Hardenberg.

De gemeente Hardenberg kiest voor een volledige ambtelijke organisatie die zelf alle taken en diensten uitvoert. Met het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten en tijdelijke uitvoeringscontracten regelen de gemeenten Ommen en Hardenberg de onderlinge (ambtelijke) dienstverlening. Hiermee blijft de dienstverlening richting inwoners goed geregeld. 

TitelTypeGrootteDownload
Organogram PDF284 KBDownload

Ommen 4.0, een nieuwe organisatie

Vanaf 1 januari 2019 start een nieuwe gemeentelijke organisatie; Ommen 4.0. De huidige gemeenschappelijke regeling Bestuursdienst Ommen-Hardenberg houdt op te bestaan. 

Waarom een nieuwe organisatie?
De gemeenschappelijke regeling Bestuursdienst Ommen-Hardenberg stopt met ingang van 1 januari 2019. Sinds het besluit om te stoppen, is de  gemeente Ommen begonnen met plannen maken om een nieuwe organisatie op te zetten. Het  uitgangspunt is dat de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers binnen de gemeente centraal staat. 

Ommen 4.0; slagvaardig en flexibel
De dienstverlening blijft zoals u van ons gewend bent. De gemeentelijke organisatie van Ommen wordt een kleine, slagvaardige en flexibele organisatie. De mensen die in deze organisatie werken, zoeken de samenwerking met inwoners, bedrijven en organisaties op. Luisteren naar uw wensen en zoeken samen met u naar manieren om deze wensen te realiseren.

Burgemeester Hans Vroomen: "In het visiedocument Ommer Motief hebben inwoners, organisaties en ondernemers de koers van Ommen tot 2030 aangegeven. De medewerkers van Ommen 4.0, zijn vooral ontwikkelaars op die thema's. De gemeenteraad wil voor, door en met de samenleving ambities uit het Bestuursakkoord 2018 – 2022 realiseren. Dit vraagt om medewerkers die breed inzetbaar zijn en verbindende ontwikkelaars, doeners en denkers zijn."

Vragen en opmerkingen
Burgemeester Vroomen krijgt uit de samenleving  vaak vragen waar inwoners terecht kunnen na 1 januari 2019 voor het aanvragen van vergunningen en andere diensten: "Ik kan mij voorstellen dat u vragen heeft. Daarom hebben wij een speciaal e-mailadres en telefoonnummer geopend. Ook hebben wij de veel voorkomende vragen op de website gezet. Staat uw vraag er niet bij, neemt u dan contact met ons op."

Uw vragen of opmerkingen over de dienstverlening,  de nieuwe organisatie Ommen 4.0 en de beëindiging van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg, kunt u stellen door een e-mail te sturen naar ommen4.0@ommen.nl. U kunt tijdens kantooruren ook een bericht sturen via WhatsApp naar 06 131 597 88. U krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Naar de veelgestelde vragen

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Ommen? Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief.