Vroegsignalering
Een betalingsachterstand of andere geldzorgen kunnen grote druk, schaamte en stress geven. Hulp vragen is heel lastig en vaak duurt het enkele jaren voordat dat gedaan wordt. Ondertussen groeit de schuld en ook de stress. Heel vaak ontstaan er dan ook problemen op andere vlakken. Vroegsignalering kan dat voorkomen.
Een (beginnende) betalingsachterstand van uw vast lasten
Vroegsignalering wordt ingezet bij betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, zorgpremie, energie en water). Verhuurders, zorgverzekeraars, energieleveranciers en waterbedrijven werken bij vroegsignalering samen met de gemeente als er (beginnende) betalingsachterstanden zijn. Dat gebeurt volgens wettelijke afspraken die in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS) staan. Heeft u een betalingsachterstand van bijvoorbeeld uw zorgpremie? Dan moet de zorgverzekeraar eerst zelf contact met u opnemen om een betalingsregeling te treffen. Vaak gebeurt dit door bijvoorbeeld betalingsherinneringen te sturen. Blijft de achterstand bestaan of wordt deze alleen maar groter? Dan krijgt de gemeente een melding.
Samen zoeken naar een oplossing
Binnen vier weken nadat de gemeente zo’n melding heeft gekregen, moet de gemeente volgens de WGS contact met u opnemen. Dat doet de gemeente door u een brief te sturen, u te bellen of bij u langs te gaan. Dit gebeurt door een medewerker van Team Toegang Samen Doen. Zij vragen of u hulp kunt gebruiken en of u daarmee akkoord gaat. Dan geeft de medewerker dat door aan de instantie waar u de betalingsachterstand heeft en wordt de incasso 28 dagen opgeschort. Dat geeft u de mogelijkheid om samen met Team Toegang Samen Doen de situatie te bekijken en een oplossing te zoeken. Lukt het niet om het binnen 28 dagen op te lossen, dan wordt er gekeken naar andere vormen van hulp, zoals schuldhulpverlening. Dit alles gebeurt alleen als u dat wilt, er is geen verplichting.