Organisatiebeschrijving

Ommen streeft ernaar een zelfstandige, financieel gezonde gemeente te blijven, waarbij nabijheid en betrokkenheid bij inwoners en bedrijven centraal staan. De gemeente gelooft in een adaptieve en wendbare organisatie die efficiënt en effectief gemeentelijke taken uitvoert, zowel zelfstandig als in samenwerking met externe partners.

Missie:

We willen nabij onze inwoners zijn. Nabijheid geven we vorm met dienstverlening van hoge kwaliteit en met betrokkenheid van en bij inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven. We zijn innovatief en een proeftuin voor nieuwe lokale democratie, waarbij we ook zaken aan de samenleving overlaten.

Visie:

Ommen is een zelfstandige kleine gemeente met bestaansrecht door de focus te leggen op kwalitatief hoogstaande producten en dienstverlening die aansluit bij de gerechtvaardigde wensen van inwoners en bedrijven tegen geaccepteerde kosten. Dit vereist een adaptieve, wendbare organisatie die ook nauw met inwoners en derden kan samenwerken. Bij uitvoerende werkzaamheden die op de schaal van Ommen te complex zijn, zoeken we samenwerking met partners. Dit is efficiënter en effectiever, en het waarborgt de kwaliteit van producten en dienstverlening

Inrichting van de ambtelijke organisatie: Ommen 4.0

Sinds 2019 werkt Ommen met het ‘Ommen 4.0’ netwerk- en regiemodel. Dit model kwam voort uit de ontvlechting van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Hardenberg. De focus ligt op regievoering en beleidsvorming binnen de gemeente, waarbij een groot deel van de uitvoerende werkzaamheden is uitbesteed aan externe partijen via langdurige dienstverleningscontracten of regionale samenwerkingen. De organisatie is opgedeeld in vijf verschillende clusters die elk verantwoordelijk zijn voor specifieke beleidsterreinen en operationele taken, wat Ommen in staat stelt effectief in te spelen op maatschappelijke en bestuurlijke vraagstukken. Met deze opzet versterkt de gemeente Ommen haar missie en visie door een gestructureerde en flexibele organisatie die zich kan aanpassen aan de huidige en toekomstige behoeften van inwoners en externe partners.

Organogram

Cluster Beleid en Ontwikkeling

Dit cluster richt zich met name op de (strategische) beleidsadvisering voor de opgaven die een hoge prioriteit hebben in Ommen.

Verantwoordelijkheden:

  • Ontwikkelen van beleidsvoorstellen voor diverse terreinen, zoals economie, toerisme, natuur, sociaal beleid en participatie.
  • Afstemmen van beleid op gemeentelijke doelen en de lange termijnvisie van Ommen.
  • Opzetten van samenwerkingen en co-creatie met maatschappelijke partners.
  • Creëren van draagvlak voor beleid onder inwoners en lokale organisaties.
  • Bewaken van de samenhang en prioritering binnen en tussen beleidsterreinen.
  • Ondersteunen van het gemeentebestuur bij de planning en uitvoering van het collegeprogramma.

Cluster Concern en Ondersteuning

Dit cluster richt zich met name op (bestuurlijke) ondersteuning en organisatie overstijgende werkzaamheden. Medewerkers hebben voornamelijk een ondersteunende of
beheerders rol. Maar binnen dit cluster is ook sprake van adviestaken.

Verantwoordelijkheden:

  • Ondersteunen van het bestuur en de organisatie met administratieve en secretariële taken.
  • Beheren van de HR-processen, inclusief werving, ontwikkeling en personeelsbeheer.
  • Uitvoeren van financiële control en beheer binnen de organisatie.
  • Verantwoordelijk voor interne en externe communicatie, inclusief communicatiebeleid en PR.
  • Bieden van kantoor- en beheerondersteuning voor een soepele bedrijfsvoering.
  • Ontwikkelen en bewaken van een centrale jaaragenda voor cluster- en organisatiebrede doelen.

Cluster Regie en Coördinatie

Dit cluster richt zich met name op het adequaat doen verlopen van de werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd (sturing op uitbesteed werk en samenwerken). Werkzaamheden zijn regie, aansturing en organiseren van aan derden uitbestede taken en samenwerkingen.

Verantwoordelijkheden:

  • Aansturen en bewaken van de prestaties van externe partijen via contractmanagement.
  • Coördineren van gemeentelijke samenwerkingen in domeinen zoals handhaving, ruimtelijke ordening, ICT en openbare voorzieningen.
  • Zorgdragen voor het behalen van gemeentelijke doelen via samenwerkingsverbanden en uitbestedingen.
  • Onderhouden en uitbreiden van het netwerk om kansen voor samenwerking te benutten.
  • Periodieke evaluatie van contracten en samenwerkingen, inclusief financiële en kwalitatieve randvoorwaarden.
  • Informeren van het college en de raad over de voortgang van uitbestede projecten en hun bijdrage aan gemeentelijke doelen.

Cluster Zwembaden en Accommodaties

Dit cluster beheert en onderhoudt de gemeentelijke sportfaciliteiten, waaronder het zwembad en sportaccommodaties, en biedt zwemlessen en recreatieve activiteiten.

Verantwoordelijkheden:

  • Beheren en onderhouden van gemeentelijke sportaccommodaties en het zwembad.
  • Organiseren van zwemlessen en recreatieve wateractiviteiten voor de gemeenschap.
  • Toezien op de veiligheid en toegankelijkheid van sport- en recreatievoorzieningen.
  • Bewaken van onderhouds- en investeringsbehoeften om de continuïteit en kwaliteit van de sportfaciliteiten te waarborgen.

Cluster Samendoen

Dit cluster fungeert als frontoffice voor het sociaal domein en richt zich op dienstverlening binnen de participatiewet, WMO en jeugdwet.

Verantwoordelijkheden:

  • Ondersteunen van inwoners met vragen en diensten op het gebied van welzijn, inkomen, zorg en participatie.
  • Bieden van sociaal-maatschappelijke begeleiding en eerste opvang voor hulpvragen.
  • Toegankelijk maken van de WMO, participatiewet en jeugdzorg voor de inwoners.
  • Fungeren als aanspreekpunt voor inwoners en mantelzorgers voor het sociaal domein.
  • Coördineren van taken en verantwoordelijkheden op het gebied van sociaal beleid en participatie.
  • Voorbereiden van de uitbesteding van deze taken per 2025, inclusief het vastleggen van afspraken met nieuwe partners.