Straatverlichting Ommen

2 december 2022, 14:02
lantaarnpaal

Meldingen van defecte straatverlichting kunt u online doen

Bent u niet in de gelegenheid de storing online te melden dan kunt een storing ook altijd telefonisch doorgeven bij de gemeente op nummer 14 0529 (kengetal niet nodig).

Wij hebben uw meldingen nodig!

Het is belangrijk dat u een melding maakt wanneer de openbare verlichting niet werkt. Wanneer een storing niet wordt gemeld dan is de gemeente niet op de hoogte en wordt er ook geen actie ondernomen.

Bij herhaling van een defect vragen wij u de melding opnieuw te doen. De gemeente is van u afhankelijk.

Is het defect volgens de statusupdate opgelost, maar werkt de verlichting nog steeds niet, meld het defect dan opnieuw? Pas bij een nieuwe melding kan dan worden nagegaan of het aan de lamp in de mast of de kabel in de grond ligt. Dit kan wederom via het online meldportaal of door te bellen naar 14 0529.

Bij uw melding geeft u de straatnaam en de omschrijving van uw melding op. Op de online kaart kunt u de lantaarnpaal zelf selecteren. U kunt ook gelijk zien of een defect op de storings-locatie al eerder is gemeld. Wanneer u van de status van het defect op de hoogte gehouden wilt worden, laat u dan uw naam, (email) adres en telefoonnummer achter in het meldpunt? Alleen dan blijft u op de hoogte.

U krijgt normaliter geen terugkoppeling via andere communicatiekanalen van de gemeente. In uitzonderlijke situaties of bij langdurige storingen, waarvan de oplostijd niet bekend is, wordt gecommuniceerd via de website, het Ommer Nieuws of via sociale media.

Verlichting langs de doorgaande wegen, met een belangrijke verkeersfunctie, worden regelmatig door ons gecontroleerd (geschouwd). Schouwen is nodig omdat in de praktijk blijkt dat storingen langs dit soort wegen minder snel worden gemeld.

Wat gebeurt er met uw melding of vraag?

De melding of vraag wordt zo spoedig mogelijk opgepakt. Een melding wordt met prioriteit opgepakt afhankelijk van het veiligheidsrisico. Bijvoorbeeld wanneer een mast omver is gereden of dat er sprake is van loshangende bekabeling of wanneer een aantal lantaarns aaneengesloten niet branden.

De gemeente verricht zelf geen onderhoudswerkzaamheden aan deze objecten, maar heeft het oplossen van storingen uitbesteed aan een aannemer. Wel volgen wij uw melding op afstand en zorgen dat de melding wordt afgehandeld.

Wij streven ernaar uw melding in de winterperiode binnen 5 dagen en in de zomerperiode binnen 10 dagen op te lossen.

Welke storingen kunnen er zijn?

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk die er voorzorgen dat de verlichting het niet goed doet:

  • Lamp brandt zwak
  • Lamp knippert
  • In de hele straat/wijk brandt de verlichting niet
  • Lamp brandt niet
  • Armatuur is los/stuk/weg
  • Deurtje is los/weg
  • Lichtmast staat scheef/los/gedraaid
  • Lichtmast is aangereden
  • Vandalisme
  • Verlichting brandt overdag
  • Verzoek aanpassing verlichting

Een storing aan de verlichting kan te maken hebben met een defecte lamp of met een storing in de kabel in de grond. De kabels in de grond, waarop de verlichting is aangesloten, zijn van de netbeheerder. De gemeente geeft een dergelijke storing door aan Enexis en zij proberen de netstoring binnen 2 weken op te lossen.

Wanneer meerdere lichtpunten in de straat of de wijk niet branden is er waarschijnlijk iets mis met de kabel van de netbeheerder.

Netstoring in plaats van lampstoring

De aannemer van de gemeente kan overdag niet constateren of er een netwerkstoring is, omdat er ’s avonds pas spanning op de kabel komt. Wel wordt er met een aggregaat getest of de lamp werkt. Als de lamp werkt, dan wordt de melding als opgelost beschouwd. Als de oorzaak echter een netwerkstoring is, brandt de verlichting ’s avonds nog steeds niet. In dit geval vragen wij u een nieuwe melding te maken.

Alleen bij bepaalde omstandigheden treedt storing op in de verlichting. Bijvoorbeeld door graafwerkzaamheden ontstaat er een zwakke plek in een kabel waar vocht bij kan komen. Bij droog weer doet de verlichting het en bij nat weer niet. Wanneer de oorzaak in het ondergrondse kabelnet niet duidelijk is kan het langer duren, voordat een storing opgelost is. De kabelstoring moet eerst gelokaliseerd worden met speciale meetapparatuur.

Deze metingen en reparaties wordt door de netbeheerder Enexis uitgevoerd.